Vrijwilligers

Vrijwilligers gevraagd

Dankzij onze gedreven vrijwilligers kunnen we u, waarde bezoeker, een prachtig nostalgisch stoomdagje doorheen het Meetjesland aanbieden.
Het gevoel om, genietend van een drankje, te stomen door het Meetjesland, kent u ongetwijfeld al. En indien u het nog niet zou kennen, dan nodigen we u bij deze uit om onze vereniging met uw bezoek te vereren.

Via deze pagina willen we u laten zien wat onze vrijwilligers ondernemen om u deze onvergetelijke dag te laten beleven. Immers, een trein rijdt niet zomaar uit zichzelf.

Spooronderhoud

Vooraleer een trein veilig kan rijden, moet de spoorweg zelf in orde zijn. Twee keer per jaar komen professionele keurders van Infrabel (De Belgische spoorinfrastructuurbeheerder) de staat van onze museumspoorlijn controleren. Afhankelijk van hun opmerkingen moeten we verschillende werken uitvoeren: vervangen van dwarsliggers, vernieuwen spoorwegovergangen, hellingen in bochten (spoorscheluwte) corrigeren etc.
Enkele weekeinden per jaar, meestal tijdens de winterstop, gaan de vrijwilligers met de werktrein op stap om het spoor, zoveel mogelijk met eigen middelen, volledig op punt te zetten voor het rijseizoen.Daarnaast moet er ook gesnoeid en gesproeid worden. Een groene omgeving is zeer mooi, maar kan voor gevaarlijke situaties zorgen langs onze museumlijn, het afdekken van seinen bijvoorbeeld. Tevens kan ons pas gerestaureerd en herschilderd materieel, bij een te smal doorgangsprofiel, grote krassen oplopen op de zijwanden.

Materieelonderhoud

Een goed onderhouden spoorlijn is één zaak, ook ons rollend materieel moet technisch in orde zijn. Al ons materieelonderhoud gebeurt in onze goed uitgeruste werkplaats.

Daar hebben we al het benodigd materieel om stoomlocomotieven, diesellocomotieven, dieselmotorwagens en rijtuigen te restaureren. Het restaureren kan enkele maanden in beslag nemen, afhankelijk van de staat van het rollend materieel. Na de restauratie komt het materieel meerdere malen per jaar in de werkplaats terug voor klein onderhoud, olie vervangen, remblokken vernieuwen, of om eventueel defectje op te lossen.

Om het materieel te restaureren en te controleren beschikken we over een werkput. Deze put laat ons toe om op een comfortabele manier aan de onderzijde van het rollend materieel te werken.  Verder is de werkplaats uitgerust met goede verlichting, wat noodzakelijk is als je ook in de latere uurtjes kwalitatief werk wilt verrichten.

Exploitatie

Wanneer de spoorweg en het materieel volledig in orde zijn, kunnen we u een ritje aanbieden langs onze museumlijn. Trouwe bezoekers weten dat er op deze dagen een legertje vrijwilligers aan het werk is om de dag zo vlot mogelijk te laten verlopen.

Ook vrijwilliger worden?

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht