Onze locomotieven en rijtuigen

NormaalSpoor Stoom

  • Stoomkraan

    De 0-4-0 stoomkraan werd gebouwd door Cockerill in 1930. Deze kraan ligt in Maldegem gedemonteerd en er zijn momenteel geen restauratieplannen

    Meer informatie
  • Victorine

    Victorine werd in 1929 besteld door de "Fabrique de Fer Charleroi" (Ondertussen is "Industeel" de nieuwe naam. Industeel is een onderdeel van "Arcelor Mittal").

    Meer informatie
  • Haine-Saint-Pierre

    Deze industriële 3-asser werd gebouwd door les Forges, Usines et Fonderies de Haine-Saint-Pierre in 1923. Weinig is bekend over de geschiedenis van deze locomotief, bijkomende info is dus steeds welkom.

    Meer informatie
  • Yvonne

    Yvonne werd gebouwd door St.-Léonard (Luik) in 1893, en is daarmee één van de oudste bewaarde Belgische stoomlocomotieven. Deze kleine 0-4-0 locomotief kende een bewogen geschiedenis van verschillende eigenaars in uiteenlopende industrietakken.

    Meer informatie
  • Bébert

    Bébert werd in 1926 door la Société de la Meuse gebouwd voor “la Société Anonyme des Charbonnages de Wérister” gelegen op grondgebied van gemeentes Fléron en Beyne (provincie Luik).

    Meer informatie
  • WD 196 Austerity

    Tijdens de Tweede Wereldoorlog liet het Britse War Department drie types stoomlocomotieven ontwerpen en bouwen voor inzet op het Europese vasteland. Twee reeksen hiervan werden op hoofdlijnen ingezet en hadden asindeling 2-8-0 en 2-10-0.

    Meer informatie
  • Fred

    Fred is een typisch Engelse 0-4-0 zadeltanklocomotief, in een fris blauwe uitmonstering. De machine werd gebouwd in 1925 door Avonside en kreeg het constructienummer 1908.

    Meer informatie
  • TKH 5387

    Stoomloc TKh 5387 werd in 1959 gebouwd voor de Cementownia Saturn in Wojkowice, Polen. Tot in 1994 sleepte ze cementwagens van de fabriek naar een rangeerterrein een paar km verderop.

    Meer informatie

NormaalSpoor Diesel

  • Onderstopmachine Minima

    Spoedig meer info

    Meer informatie
  • Moës

    Tijdens een openbare verkoop van het Belgisch Leger op 11 Maart 1999 werd deze locotractor Moës aangekocht. Deze loc heeft een watergekoelde 5 cilinder Moës dieselmotor met een mechanische en een vloeistof koppeling.

    Meer informatie
  • Brossel 4903

    Voor lijnen met zeer beperkte reizigersaantallen werden kleine en lichte motorrijtuigen ontwikkeld, zoals de reeks uit 1942. Het waren voertuigen met een minimaal comfort, zonder bagageafdeling en toilet.

    Meer informatie
  • Draisine 402

    Na de 2de wereldoorlog was er een enorm tekort aan werkmateriaal. Daarom beslisten de dienst 'baan' en de dienst 'elektriciteit en signalisatie', het huidige infrabel, om 3 types dienstvoertuigen (draisines) te bouwen. Een type zuiver voor het vervoer van personeel, een voor het vervoer van personeel en enkele wagons. En ten slotte type 4, een draisine die personeel en materieel kan transporteren.

    Meer informatie
  • HLR 91 XX

    Type 91, een serie van 50 stuks uit 1963-1964, oorspronkelijk tot 1970 als type 230.1 genummerd, is een lichte dieselrangeerloc van Cockerill, geleverd door BN en ABR. Ze kwamen in dienst in Ronet, Merelbeke, Schaarbeek, St.-Ghislain en Stockem, later ook in Kinkempois, Monceau (later Charleroi) en Antwerpen.

    Meer informatie
  • HLD 7408

    Spoedig meer informatie. Deze loc begon haar come back in Maldegem op 30 april 2011.

    Meer informatie
  • HLD 8040

    De serie 80, oorspronkelijk als type 260 genummerd, is een middelzware dieselrangeerloc waarvan er tussen 26 september 1960 (8001) en 23 december 1963 (8069) liefst 69 aan de NMBS geleverd zouden worden.

    Meer informatie
  • ES 202

    In de periode 1971 - 1972 werden er BN-Nivelles 12 werkstellen gebouwd voor de dienst ES (Electriciteit - Signalisatie). De ES 200'en werden hoofdzakelijk gemaakt om snel en makkelijk reparaties aan de bovenleiding uit te voeren. Hiervoor beschikten ze over een 180 graden draaiend hydraulisch stijgend werkplatform. En het personeel kon in deze stellen over een kleine verwarmde refter beschikken.

    Meer informatie
  • MW 4620

    De reeks 46 (voor1971 type 554), een niet koppelbaar enkelvoudig diesel-hydraulisch motorstel, werd in 1952 in twintig exemplaren gebouwd door Ragheno in Mechelen. Deze eerste na-oorlogse voertuigen van de NMBS waren aanvankelijk uitgerust met een Belgische Brossel-motor, bediend door een handgeschakelde versnellingsbak met ontkoppelingspedaal.

    Meer informatie
  • MW 4403

    De motorwagens R 44 zijn enkelvoudige dubbelmotorige motorwagens, door "Germain" in Monceau in 1954 gebouwd, die tot voorjaar 2002 werden ingezet voor het verzekeren van rechtstreekse treinen alsook stoptreinen. Ze beschikten over 100 zitplaatsen (94 banken, 6 klapstoeltjes) en 40 staanplaatsen, allen in tweede klas.

    Meer informatie

NormaalSpoor Passagiers

  • Tram C. 2000

    Beide tramrijtuigen werden ons in lange bruikleen gegeven door META vzw, de koepelvereniging voor verenigingen die actief zijn in de erfgoedzorg rond oude trams en bussen.

    Meer informatie
  • Tram C. 1505

    Beide tramrijtuigen werden ons in lange bruikleen gegeven door META vzw, de koepelvereniging voor verenigingen die actief zijn in de erfgoedzorg rond oude trams en bussen. Ze kwamen naar het Stoomcentrum Maldegem wegens de afwezigheid van normaalspoor bij de museum-tramverenigingen.

    Meer informatie
  • WR4250

    De Wagon Restaurant 4250 werd in opdracht van Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL) gebouwd bij CGC Saint-Denis (Frankrijk) in 1919 met nummer 2506. De eerste wagen had een teakhouten kast met toplicht, de wagon werd in 1943 voorzien van een metalen kast in de eigen werkplaatsen van CIWL in Budapest.

    Meer informatie
  • K1CD

    Het K1-rijtuig is een voormalige serie rijtuigen van Belgische spoorwegen voor binnenlands verkeer. Van de jaren '30 tot in de jaren 70 en 80 waren de K1-rijtuigen in gebruik. De laatste jaren werden de rijtuigen voornamelijk voor militaire treinen gebruikt.

    Meer informatie
  • K1C

    Het K1-rijtuig is een voormalige serie rijtuigen van Belgische spoorwegen voor binnenlands verkeer. Van de jaren '30 tot in de jaren 70 en 80 waren de K1-rijtuigen in gebruik. De laatste jaren werden de rijtuigen voornamelijk voor militaire treinen gebruikt.

    Meer informatie
  • K1AD - MBS 29

    Het K1-rijtuig is een voormalige serie rijtuigen van Belgische spoorwegen voor binnenlands verkeer. Van de jaren '30 tot in de jaren 70 en 80 waren de K1-rijtuigen in gebruik. De laatste jaren werden de rijtuigen voornamelijk voor militaire treinen gebruikt.

    Meer informatie
  • B734.10

    In de vijftiger jaren trachtte de NMBS de exploitatie rationeler te laten verlopen. Veel spoorlijnen sneuvelden in de afschaffingsgolf die daarop volgde. Ze werden al dan niet door busdiensten vervangen (Guy-Gardner-ARAB). Voor de overblijvende regionale lijnen werden de door een locomotief gesleepte treinen vaak vervangen door goedkopere motorwagens type TA 46.

    Meer informatie
  • K3 B 22.483

    De K3 rijtuigen, gebouwd midden de jaren 50, waren een afgeleide van de K1 rijtuigen van net na de Tweede Wereldoorlog. De K3’s werden gebouwd in een 100 tal exemplaren.

    Meer informatie
  • K3B 22.429

    De K3 rijtuigen, gebouwd midden de jaren 50, waren een afgeleide van de K1 rijtuigen van net na de Tweede Wereldoorlog. De K3’s werden gebouwd in een 100 tal exemplaren. Kenmerkend is het ontbreken van de typische klinknagels op de kast en de ventilatoren "Schepens" die geplaatst werden op het dak in plaats van de "Torpedo's” waar de vorige reeksen mee uitgerust waren.

    Meer informatie
  • M1 BD 49.051

    Het werd gebouwd door La Dyle en deed dienst van april 1937 tot 14 februari 1985 bij de NMBS. Typisch gemengd 3e klas-bagage NMBS-omnibusrijtuig uit 1935. Liefst 125 exemplaren werden tussen december 1936 en juni 1937 door vijf verschillende constructeurs aan de NMBS afgeleverd.

    Meer informatie
  • M1AB

    Het rijtuig type M1 werd gebouwd tijdens de jaren dertig van de 20e eeuw, en werd in België gebruikt in stoptreinen tot eind jaren tachtig. Het was ook het eerste type rijtuig op het NMBS-net met pneumatisch bediende deuren.

    Meer informatie
  • HV 41

    Dit rijtuig met airco bevat een vergaderruimte en een verduisterde bioscoopruimte met aparte projectiekamer.

    Meer informatie
  • M1B

    M1B 42.062 was oorspronkelijk rijtuig nr. 63073 M1-c10. Het werd gebouwd door CCC (Haine St.Pierre) en deed dienst bij de NMBS vanaf juni 1937.

    Meer informatie
  • M1CR

    M1 B 42.062 was oorspronkelijk rijtuig nr. 63073 M1-c10. Het werd gebouwd door CCC (Haine St.Pierre) en deed dienst bij de NMBS vanaf juni 1937. Dit rijtuig kreeg type-7-draaistellen. Derde klas verdween, zonder enige wijziging werd de C een B, tweede klas dus.

    Meer informatie