Yvonne

Yvonne werd gebouwd door St.-Léonard (Luik) in 1893, en is daarmee één van de oudste bewaarde Belgische stoomlocomotieven. Deze kleine 0-4-0 locomotief kende een bewogen geschiedenis van verschillende eigenaars in uiteenlopende industrietakken.

Op 5 mei 2012, tijdens het jaarlijkse Stoomfestival, werd de volledig gerestaureerde loc als een primeur aan pers en publiek voorgesteld en kon ze haar eerste officiële meters afleggen. Restaurateur-eigenaar Stijn ziet u hierboven op de foto.

Yvonne, met constructienummer 947, werd oorspronkelijk gebouwd voor de SA des Charbonnages Maireux Bas-Bois, gelegen in Soumagne (Luik). Enkele jaren later (ergens in de jaren 1920) werd de loc verkocht aan de SA des Verreries De Fauquez te Ittre. Ten slotte werd de firma Focquet eigenaar van de machine. Deze firma verkocht en verhuurde vanuit haar vestiging in Vilvoorde allerhande zwaar materieel: generatoren, compressoren, motoren en ook spoorwegmateriaal. De laatste keuring van de locmotief dateert uit 1951, over de eventuele inzet of verhuur van de loc zijn geen documenten bewaard gebleven.

Jaren later werd de machine opgekocht door een museumspoorlijn uit Vilvoorde (MSTB). Deze vzw begon aan de restauratie begin de jaren ’90. Door interne ruzies hield deze vzw op te bestaan in 1992. Het gehele patrimonium kwam over naar de vzw Stoomcentrum Maldegem. De locomotief werd door de toenmalige voorzitter Louis Heyvaert opgekocht, maar de loc werd niet verder gerestaureerd. Besloten werd de loc te verkopen. Stijn Vandenbranden, medewerker van het Stoomcentrum, werd in 2003 de nieuwe eigenaar.

Ondanks Yvonne haar leeftijd,was de machine nog in betrekkelijk goede staat. Natuurlijk hebben de vele jaren verwaarlozing na de uitdienststelling de loc geen goed gedaan. Zo werd bijvoorbeeld bijna al het plaatwerk vervangen. Verder verdiende uiteraard de ketel ook de nodige aandacht.
Deze locomotief is de enige van dit type die bewaard is gebleven, en is dus een uniek stuk Belgisch industrieel erfgoed daterend uit 1893. Na deze prachtige restauratie is deze loc dan ook de oudste rijvaardige Belgische stoomlocomotief.

Bouwjaar 1893
Constructienr 947
Type B
Gewicht leeg 6500 kg
Watervoorraad 1500 liter
Kolenvoorraad 300 kg
Vermogen 25 PK
Cilinderdiameter 195mm
Slaglengte 300mm
Keteldruk 10 atmosfeer
verward oppervlak 15m2
Wieldiameter 650mm