TKH 5387

Stoomloc TKh 5387 werd in 1959 gebouwd voor de Cementownia Saturn in Wojkowice, Polen. Tot in 1994 sleepte ze cementwagens van de fabriek naar een rangeerterrein een paar km verderop. In datzelfde jaar werd ze door een aantal Britse liefhebbers gekocht, ter plaatse gerestaureerd en naar Groot-Brittannië overgebracht voor een nieuwe toekomst. Tot eind 2006 werd ze ingezet op een toeristische spoorlijn in de buurt van Northampton.

Daar de loc steeds in weer en wind stond (deze vereniging beschikt niet over een stelplaats) was ze opnieuw toe aan een grote revisie en werd te koop aangeboden. Per toeval ontdekten de leden van de VZW Stoomcentrum deze mogelijkheid en na een bezoek ter plaatse werd de aankoop beklonken.

Een korte indienstname volgde in 2006 (3 dagen) en nadien werd begonnen aan een volledige revisie. De stoomketel kreeg nieuwe vlampijpen en werd gekeurd door Vinçotte, watertanks en diverse andere onderdelen vernieuwd en alles werd volledig afgesteld. Sinds 18 november 2007 rijdt dit pronkstuk regelmatig door het Meetjesland.
De naamkeuze viel op General (Stanislas) Maczek, bevrijder van onze streken. De loc is Pools, klein en agressief, net zoals de befaamde Eerste Poolse Pantserdivisie! Tweede maatstaf was het feit dat de Poolse bevrijders slechts weinig erkend werden mede het gevolg van de veranderde situatie aldaar en het ijzeren gordijn.
TKh 5387 is een echt Europees voorbeeld van rijdend erfgoed.

Technische gegevens
Bouwjaar 1959
Lengte 9170mm
Max snelheid 40km/h
Gewicht leeg 34,8 ton
Gewicht vol 44,8 ton
Kolenvoorraad 2,5 ton
Watervoorraad 5000 liter