MW 4403

De motorwagens reeks 44 zijn enkelvoudige dubbelmotorige motorwagens, door “Germain” in Monceau in 1954 gebouwd, die tot voorjaar 2002 werden ingezet voor het verzekeren van rechtstreekse treinen alsook stoptreinen. Ze beschikten over 100 zitplaatsen (94 banken, 6 klapstoeltjes) en 40 staanplaatsen, allen in tweede klas. Er was tevens een pakwagencompartiment en een toilet. De interieurverwarming gebeurde met warm water vanuit een onafhankelijke Westinghouse brander.

De laatste jaren reden ze als ‘TT’ enkel nog op de lijnen Dinant-Bertrix-Libramont-Virton en Aalst-Burst. De 4403, toen gestationneerd in Merelbeke, was op die laatste, lijn 82 Aalst-Burst, in dienst.

De twee 6-cylinder GM-dieselmotoren lagen naast elkaar in de breedte, dit in tegenstelling met de op het eerste gezicht identieke reeks 45, waar ze achter elkaar lagen. Via een verzamelkast dreven beide motoren slechts één draaistel aan.

De motorstellen waren omkeerbaar (twee stuurposten), en koppelbaar (aan elk uiteinde zijn de nodige verbindingen voorzien).
Volgende combinaties al dan niet met een bijwagen waren mogelijk:

  • 1 MW (44 of 45) + 1 MW (44 of 45)
  • 1 MW + 1 aanhangwagen
  • 1 MW + 1 aanhangwagen + 1 MW
  • 1 MW + 1 aanhangwagen + 1 aanhangwagen + 1 MW
  • 1 MW + 1 aanhangwagen + 1 MW + 1 aanhangwagen

Uitgerust zijnde met de normale trek- en stootorganen en met de remslangen van de automatische leiding kunnen zij eveneens een goederenwagen met een maximum totaalgewicht van 20 ton meetrekken.

Dit geeft de volgende mogelijkheden:

  • 1 MW + 1 wagen van max. 20 ton
  • 2 MW + 1 wagen van max 20 tot 40 ton

De MW 4403 kwam naar het stoomcentrum op 7 november 2002. Waar ze sinds 3 mei 2003 in de reizigersdienst werd ingezet.