M1B

M1B 42.062 was oorspronkelijk rijtuig nr. 63073 M1-c10.

Het werd gebouwd door CCC (Haine St.Pierre) en deed dienst bij de NMBS vanaf juni 1937.

Dit rijtuig kreeg type-7-draaistellen. Derde klas verdween, zonder enige wijziging werd de C een B, tweede klas dus.

Deze rijtuigen waren voor de tijdsgeest verrassend afwijkend van opvatting: geen 1e klas meer, een middengang, twee ruime middenbalkons, in de lengte voorziene bagagerekken en pneumatisch bediende schuifdeuren.

De houten zitbanken kwamen slechts tot onder de schouders. Het interieur was volledig afgelakt, zonder houtbekleding en het gewicht was meer dan 500 kg per passagier of 44.130 kg in totaal en dus zwaarder dan de L en K-rijtuigen uit die tijd. Comfort was minimaal, thermische en akoestische isolatie ondermaats.

Toch beschikte dit rijtuig al over 2 toiletten, elk aan de kop van het rijtuig. Het kon plaats bieden aan 94 zittende en 46 staande reizigers.