M1AB

Het rijtuig type M1 werd gebouwd tijdens de jaren dertig van de 20e eeuw, en werd in België gebruikt in stoptreinen tot eind jaren tachtig. Het was ook het eerste type rijtuig op het NMBS-net met pneumatisch bediende deuren.

De rijtuigen werden gebouwd vanaf 1935 tot 1938. De rijtuigen werden gebouwd voor stopdiensten en dat verklaart de grote middenbalkons en de grote passagierskwaliteit. Opmerkelijk is dat er geen eersteklas rijtuigen van dit type werden gebouwd maar enkel tweede en derde klas. Toen de derde klas werd afgeschaft werden alle derdeklasrijtuigen tweedeklas en rijtuigen met gemengde tweede- en derdeklascompartimenten werden rijtuigen met gemengde eerste- en tweedeklascompartimenten. Tijdens de jaren zestig werden rijtuigen type BD (tweedeklas en bagage) omgebouwd naar stuurstandrijtuigen. Dit bleek een geslaagd experiment. De rijtuigen konden enkel in trek-duw-modus rijden met een diesel. Begin jaren tachtig werden de rijtuigen wegens hun lage comfort buiten dienst gesteld. Een aantal rijtuigen vonden hun weg naar musea.

Ze hebben type zeven draaistellen, houten banken die maar tot aan de schouders komen, in de lengte geplaatste bagagerekken, een middengang, twee middenbalkons en vouwbalgen. Hun maximale snelheid is 120 kilometer per uur.

Hoewel het grootste gedeelte van de rijtuigen is gesloopt, heeft een klein deel van de vloot een tweede leven gekregen, voornamelijk in de vorm van museummaterieel.