M1CR

M1 B 42.062 was oorspronkelijk rijtuig nr. 63073 M1-c10.

Het werd gebouwd door CCC (Haine St.Pierre) en deed dienst bij de NMBS vanaf juni 1937.

Dit rijtuig kreeg type-7-draaistellen. Derde klas verdween, zonder enige wijziging werd de C een B, tweede klas dus.

Deze rijtuigen waren voor de tijdsgeest verrassend afwijkend van opvatting: geen 1e klas meer, een middengang, twee ruime middenbalkons, in de lengte voorziene bagagerekken en pneumatisch bediende schuifdeuren.

De houten zitbanken kwamen slechts tot onder de schouders. Het interieur was volledig afgelakt, zonder houtbekleding en het gewicht was meer dan 500 kg per passagier of 44.130 kg in totaal en dus zwaarder dan de L en K-rijtuigen uit die tijd. Comfort was minimaal, thermische en akoestische isolatie ondermaats.

Toch beschikte dit rijtuig al over 2 toiletten, elk aan de kop van het rijtuig. Het kon plaats bieden aan 94 zittende en 46 staande reizigers.

Op 5 april 1982 verdween de 42.005 uit de NMBS-geschriften

De 42.005 werd destijds bij de reeds opgedoekte Vilvoordse vereniging MSTB gekocht. In de maand juli 2005 onderging het rijtuig een grondige kastrevisie, kreeg de livrei tweetintengroen alsook de merktekens derde klas en is sinds het najaar 2005 opnieuw als restaurant-barrijtuig in dienst gesteld.

Dit rijtuig zal wellicht tegen 13 juni 2015 de terreinen van vzw Stoomcentrum Maldegem verlaten hebben. Dit rijtuig zal vervangen worden door de M1CD 42.035.