ES 202

In de periode 1971 – 1972 werden er BN-Nivelles 12 werkstellen gebouwd voor de dienst ES (Elektriciteit – Signalisatie). De ES 200’en werden hoofdzakelijk gemaakt om snel en makkelijk reparaties aan de bovenleiding uit te voeren. Hiervoor beschikten ze over een 180 graden draaiend hydraulisch stijgend werkplatform. En het personeel kon in deze stellen over een kleine verwarmde refter beschikken.

De ES 200’en hebben de mogelijkheid om in treinschakeling (1 machinist bedient 2 stellen) te rijden. Ook is er voldoende vermogen beschikbaar om enkele wagons te slepen.

Het werkmaterieel van het Stoomcentrum werd in 1999 aangevuld met een onderhoudsmotorwagen type ES200. De NMBS stelde al deze voertuigen buiten dienst, waarna enkele leden de Schaarbeekse ES202 overnamen.

Tijdens de zomer en het najaar 2008 werd de dringende kastrevisie uitgevoerd waarbij afgestapt werd van de oorspronkelijke groene livrei en voor de huidige rood-bordeaux livrei werd gekozen. Tevens werd de proef-stroomafnemer verwijderd.

Aangezien deze onderhoudsmotorwagens dieselelektrisch zijn en een voorziening hebben om meerfasige stroom te leveren, wordt de ES 202 vaak gebruikt als generatorrijtuig om mee te rijden met restauranttreinen om deze van 230-400V spanning te voorzien. Met de geplande komst van een extra rijtuig met ingebouwde stroomgroep, zal de ES 202 geleidelijk uit de reizigersdienst verdwijnen en enkel ingezet worden als werktrein.