Draisine 402

Na de 2de wereldoorlog was er een enorm tekort aan werkmateriaal. Daarom beslisten de dienst ‘baan’ en de dienst ‘elektriciteit en signalisatie’, het huidige infrabel, om 3 types dienstvoertuigen (draisines) te bouwen. Een type zuiver voor het vervoer van personeel, een voor het vervoer van personeel en enkele wagons. En ten slotte type 4, een draisine die personeel en materieel kan transporteren.
Het type 4 kreeg hetzelfde chassis als een type 5, maar de verhoogde stuurpost werd een overdekte opslagruimte voor materieel. Eén uiteinde werd gebruikt als stuurpost, het andere uiteinde werd een ruimte om personeel te transporteren.

Van 1946 tot 1948 werden deze draines door verschillende constructeurs geleverd. En ze werden over heel het hele land gestationeerd. Door hun laadbak waren het ideale draisines om snel kleine herstellingen aan het spoor of het seinwezen uit te voeren, zonder dat men een extra wagon moest aanhaken die bestemd was om groot herstelmaterieel in te zetten.

Al vanaf het eind van de jaren 60 werden deze draisines, na amper 20 jaar dienst, aan de kant gezet. Maar pas met de levering van de veel gebruikte infra-locomotief reeks 92, en de modernisering van de draisines type 7, (de modernere versie van type 5)  in 1974, werden ze praktisch allemaal aan de kant gezet. Een klein aantal was echter nog actief tot 1980.

In februari 2008 kwam de 404 per vrachtwagen aan in Maldegem. Binnen enkele jaren wordt de restauratie voorzien.