Brossel 4903

Voor lijnen met zeer beperkte reizigersaantallen werden kleine en lichte motorrijtuigen ontwikkeld, zoals de reeks 553 uit 1942. Het waren voertuigen met een minimaal comfort, zonder bagageafdeling en toilet. Er was evenmin een afgesloten stuurcabine; waardoor er een goed zicht was op de bestuurder die de handgeschakelde dieselmotoren van de Brusselse truck- en busbouwer Brossel bedient. Deze motorrijtuigen waren dan ook railbussen in de ware zin van het woord.

De kleinere reeks 551. is een twee-assige railbus, in 1939 door de Centrale Werkplaats van de NMBS te Mechelen gebouwd. Deze voertuigen kregen nooit de hernummering voor passagiersdienst uit 1971, dit in tegenstelling tot de langere zustermodellen met bogies zoals de Brossel 4903. Die laatsten hernummerden in de reeks 49.

Gelukkig behield het voertuig bij die ingreep haar originele Brossel-motor met handgeschakelde versnellingsbak, inclusief ontkoppelingspedaal. Deze railbussen werden voornamelijk op de kleine lijntjes als tegenoffensief voor de opkomende vervangingsautobussen ingezet. De 4903 bleef tot in 2000 dienst doen in de haven van Antwerpen. Deze diende om nieuwe treinbestuurders lijnstudie in Antwerpen Dam aan te bieden. Door de verhoogde veiligheidsvoorschriften was het in 2000 niet meer rendabel om de 4903 aan te passen aan deze nieuwe standaarden en werd deze definitief uit dienst genomen. De 4903 werd in 2013 naar Maldegem overgebracht, waar deze in de loop van 2015-2016 volledig gerestaureerd zal worden en in de originele livrei terug geschilderd wordt.