FAQ

Aangeboden diensten

Kunnen we onderweg in de trein eten en drinken krijgen?

Drinken: ja. Er reist een barrijtuig mee als er met stoom wordt gereden. De dieselstellen nemen een minibar mee.
Eten: enkel als het restaurantrijtuig wordt afgehuurd met catering. U kan uiteraard uw eigen lunchpakket verorberen in onze treinen.

Kan ik met diesel heen en met stoom terugreizen, of omgekeerd?

Ja. Dat is perfect mogelijk. U kan uw ritten zelf samenstellen en daardoor een groter tijdspanne op de bestemming blijven.

Hoelang duurt een rit heen en terug naar Eeklo?

Een uurtje, als je in Eeklo onmiddellijk de terugrit neemt. U kan er wel voor kiezen met een latere trein naar Maldegem terug te keren.

Mag ik een bezoek brengen in de loc zelf?

U spreekt hiervoor de treinbegeleider of het locpersoneel aan. Zij kunnen toestemming geven maar zijn daartoe niet verplicht. Toegang is slechts toegelaten als de loc stilstaat.

Kan ik gewoon eens meerijden, in de stuurpost?

In principe niet als het een locomotief betreft, stoom of diesel, tenzij u een formulier “afstand van verantwoordelijkheid” invult. In een dieselmotorstel kan dat na goedkeuring van de treinbestuurder wel.

Kan ik iets bezoeken op het eindpunt van het smalspoor?

Nee, er is enkel een omloopspoortje. De loc loopt om een trekt het konvooi naar Maldegem terug.

Kunnen we alle activiteiten aansluitend in tijd meemaken?

Ja. Alle activiteiten geven aansluiting op elkaar. Dat betekent dat een trein zelfs op aansluiting van de wat uitgelopen bioscoopvoorstelling zal wachten.

Waarom zou ik een dieselrit nemen als er ook stoom is?

Een dieselrit laat u als passagier toe echt betrokken te zijn in het treinrijden. U hebt zicht op de stuurpost en 360° zicht op de omgeving.

Waarom zou ik voor stoom kiezen als er ook diesel is?

De charme van stoom is te groot voor woorden. U moet dit ervaren.

Zijn de rijtuigen in de winter verwarmd?

Ja. Alle rijtuigen hebben stoomverwarming. De dieselstellen hebben hun autonome verwarmingsketel.

Is er airco in de zomer?

Enkele ons bioscooprijtuig beschikt over airco.

Kunnen we achteraf op een terrasje nagenieten?

Absoluut! Taverne “De Statie” in Maldegem Station zal u graag ontvangen. U hebt zicht op alle spoorwegactiviteiten.

Kunnen we een souvenir kopen na de leuke dag?

Ja, dat kan bij het buitengaan in onze kleine shop rechtover de kassa.

Kan ik mijn tevredenheid na een geslaagde dag ergens kwijt?

Natuurlijk. Een schouderklopje doet elke vrijwilliger zweven. En u kan natuurlijk ook uw tevredenheid uiten in ons gastenboek dat u in de buurt van de kassa kan terugvinden.

Kan ik een klacht neerleggen bij ontevredenheid?

Ja. Spreek gewoon een vrijwilliger aan. Die zal uw klacht ernstig nemen en u in verbinding stellen met een bestuurslid als die aanwezig is. U kan uw klacht ook via e-mail aan ons kwijt. Het bestuur doet er alles aan het u naar de zin te maken.

Bereikbaarheid

Hoe is het Stoomcentrum vzw te bereiken?

Een routebeschrijving via de weg vindt u op de site. Komt u met de trein, dan kan u in Eeklo de lijnbus 58 of 58S richting Brugge nemen. U stapt af aan Maldegem Station, de thuisbasis van het Stoomcentrum vzw

Is het Stoomcentrum vzw met het openbaar vervoer te bereiken?

Enkel lijnbussen en een belbus bedienen Maldegem. De dichtst bijzijnde spoorwegstations zijn Aalter, Brugge en Eeklo. Van daaruit zijn er busverbindingen.

Geven de treinen van het Stoomcentrum vzw aansluiting met de NMBS-trein in Eeklo?

Niet alle treinen van het Stoomcentrum vzw geven aansluiting. Gelieve hiervoor de dienstregeling hier op de site te raadplegen. Op de grote festivals daarentegen worden specifieke ritten ingelegd die wel aansluiting geven.

Is er parkeermogelijkheid?

Er is voldoende parkeergelegenheid in de onmiddellijke stationsomgeving.

Is het Stoomcentrum vzw dagelijks open?

Nee. Het Stoomcentrum is open elke zon -en feestdag van mei tot en met september ts 10 & 18u. Op deze dagen rijdt de stoomtrein. In juli en augustus rijden de dieseltreinen ook op woensdag ts 11 & 17u

Kan ik het museum dagelijks bezoeken?

Nee. Het Stoomcentrum is open elke zon -en feestdag van mei tot en met september tussen 10 & 18u. In juli en augustus ook op woensdag tussen 11 & 17u

Wanneer begint en eindigt uw rijseizoen?

Het rijseizoen loopt van eerste weekend van mei tot de laatste zondag van september.

Wordt er ook in de winter gereden?

Ja, maar geen reguliere diensten. Er zijn wel de sinterklaastreinen eind november-begin december en de Valentijntrein in februari.
Voor die treinen echter moet vooraf worden ingeschreven. Speciaal afgehuurde groepsritten echter worden het gehele jaar door verzorgd.

Wordt er in de zomer ook in de week gereden?

Ja, vanaf 2015 enkel tijdens de maanden juli en augustus op woensdag, maar enkel met dieseltractie.
Tenzij u een speciale eigen groepsrit reserveert en voor stoom kiest.

Kan ik de stoomtrein nemen op weekdagen tijdens de maanden juli en augustus?

Nee, niet voor reguliere dienst. Een speciaal afgehuurde groepsrit met stoom kan wel.

Dienstregeling

Moet ik voor een rit vooraf reserveren?

U kunt reserveren vanaf 15 personen. Er geldt dan een korting. Bij speciale arrangementen zoals het dineren in de stoomtrein, speciale themaritten (Valentijntrein) of de Sinterklaasritten dient u ook als u individueel reist te reserveren. In alle andere gevallen is dat niet nodig, ook niet op de jaarlijkse festivals.

Waar vind ik de dienstregeling?

Op de webpagina “Dienstregeling en Tarieven”

Kan ik alleen in Maldegem op de trein stappen?

Nee. Dat kan ook in Eeklo. U meldt zich daar aan bij de treinbegeleider die u een ticket zal bezorgen.

Rijden jullie treinen tot het perron van Eeklo NMBS-station?

Voorlopig niet. Er is een eigen perron voorzien aan de andere kant van de overweg, richting Maldegem.

Ik kom met de NMBS-trein in Eeklo aan. Kan ik daar de trein naar Maldegem nemen?

In sommige gevallen wel. Gelieve hiervoor onze dienstregeling te consulteren.

Stel, ik mis jullie laatste terugrit naar Maldegem. Hoe kom ik van Eeklo weer in Maldegem?

Er is een intensieve “De Lijn” busdienst naar Brugge (lijn 58 of 58S). U stapt op aan Eeklo station en stapt uit aan Maldegem Station.

Kan ik in Eeklo iets eten dicht in de buurt van het station?

Zeker. Net om de hoek bij het verlaten van het Stoomcentrum-perron hebt u diverse eetgelegenheden.

Kan ik onderweg in Balgerhoeke uitstappen/instappen?

Ja, dat kan. De trein stopt steeds even in Balgerhoeke. U spreekt hiervoor toch best de treinbegeleider hiervoor aan, kan hij de treinbestuurder inlichten.

Wordt er ook gestopt aan het perron in Adegem?

Nee, enkel in hoogst uitzonderlijke gevallen die vooraf zijn afgesproken.

Eigen trein en catering

Kan ik als groep een eigen trein afhuren?

Ja, dat kan zeker. Kijkt u eens in “Eigen trein” en “Groepsboekingen”

Moet ik dan de officiële uurregeling volgen?

Nee dat hoeft niet maar dat kan. Een uurregeling volgen zal goedkoper uitkomen dan een extra trein uiteraard.

Kan dat dus ook buiten het rijseizoen?

Inderdaad. Dat kan het gehele jaar door.

Kan er al rijdend een feestmaal geserveerd worden?

Ja. U kan kiezen voor onze catering of zelf hiervoor instaan.

Foto en decor

Mag ik vrij foto’s maken in het Stoomcentrum vzw?

Nee, tenzij u over een geldig toegangsticket beschikt.

Mijn kind heeft zijn of haar communiefeest, of trouwt. Kan ik het Stoomcentrum vzw als fotodecor gebruiken?

Ja, dat kan mits een kleine vergoeding. Lees: “Communiefoto”. U zal steeds vergezeld zijn door een vrijwilliger van het Stoomcentrum.

Ik ben een professionele fotograaf en wil een reportage maken met het Stoomcentrum als decor. Kan dat?

Ja, dat kan. U neemt vooraf contact met ons op via telefoon of website en betaalt de afgesproken vergoeding. U zal steeds vergezeld zijn door een vrijwilliger van het Stoomcentrum:
Foto of filmreportage semi -commercieel 50 EUR/u zonder verplaatsen van treinen en tot een equipe van 5 personen
Foto –of filmreportage commercieel: volgens bestek
Foto of filmreportage studenten 15 EUR/u(equipe maximaal 5 personen) grotere equipes volgens bestek

Ik wil een film maken en heb een historische trein nodig. Kan ik het Stoomcentrum vzw als locatie afhuren?

Jazeker. Dit gebeurt op afspraak met de voorzitter en onder begeleiding van onze vrijwilligers.

Kan ik een rijvaardige loc met personeel voor dat doel reserveren?

Ja, dat kan. Maar enkel onze vrijwilligers mogen met het materieel rijden

Jaarlijkse evenementen

Kent Sinterklaas het Stoomcentrum?

Absoluut. Hij is vaste gast hier. Eind november rijdt Hij al mee.

Wat mogen de kinderen in de sinterklaastrein verwachten?

Plezier voor groot en klein. Een speciaal geschenkenpakket, een tekenwedstrijd en een persoonlijke ontmoeting met de Goede Man voor de kinderen. Een warme ontvangst voor de groten.

Kan ik ook online reserveren?

Ja. Vanaf half oktober kan u via de site inschrijven.

Moet ik vooraf reserveren voor de Valentijntrein?

Ja. Inschrijven vooraf is noodzakelijk, de plaatsen zijn beperkt.

Kan ik ook hier online reserveren?

Ja, dat kan zeker. U zal tevens de menu kunnen lezen op het online inschrijvingsformulier.

Kan ik in het Stoomcentrum vzw bezoekende locs uit andere verenigingen komen spotten?

Enkele tijdens het jaarlijkse Stoomfestival in mei komen er bezoekende locs.

Zijn er jaarlijkse festiviteiten of festivals?

Ja. Er is het Stoomfestival in mei. Lees meer op “Jaarlijkse evenementen”.

Wordt de uitgebreide dienstregeling van het Stoomfestival op de site geplaatst?

Nee. Er wordt voor die dagen toch een doorlopende dienst voorzien.

Machinist voor een dag

Kan ik zelf eens machinist zijn?

U kan intekenen voor “Machinist Voor Eén Dag” en zelfs eens beleven wat het is om stoom- of dieselmachinist te zijn. Maar let op: zelf rijden langs het traject is omwille van verzekering niet toegestaan. Lees even “Machinist Voor Eén Dag”.

Is er een minimum leeftijd vereist?

Ja, u moet minimum 18 jaar zijn hiervoor.

Is dat gevaarlijk?

Nee, tenzij u de veiligheidsvoorschriften aan uw laars lapt. U bent omringd door goed opgeleide medewerkers die over uw veiligheid zullen waken.

Moet ik hiervoor gepaste werkkledij voorzien?

Ja. Werkhandschoenen en een katoenen overall voor de stoomdienst is een must, geen synthetische. Veiligheidsschoenen zijn aanbevolen.

Mag ik dan zelf met de loc rijden?

Langs de lijn niet. Op het stations terrein wordt dat onder begeleiding mogelijks even toegestaan, maar dit wordt door het locpersoneel beslist.

Toegang en prijzen

Is het Stoomcentrumdomein vrij toegankelijk?

Nee. Er dient een toegangsticket te worden gekocht.

Wat omvat het toegangsticket?

Afhankelijk van het door u gekozen tarief krijgt u toegang tot het gehele terrein, de loods met museum, het cinemarijtuig (als er voorstellingen gepland zijn) en het smalspoor. Het duurdere all-in ticket laat u daarbovenop meerijden op het hoofdspoor diesel of stoom.

Ben ik verzekerd als ik op het terrein rondloop?

Ja, maar enkel als u een geldig toegangsticket hebt.

Kan ik bij een museumbezoek over een gids beschikken?

Ja. U spreekt gewoon een vrijwilliger hiervoor aan.

Wat zijn de toegangsprijzen?

De tarieven vind u hier.

Ik ben leraar. Kan ik korting krijgen?

Ja, dat kan als u een geldige lerarenkaart met pasfoto kan tonen. Op evenementen kunnen wij wegens de grote organisatiekost geen gratis toegang verlenen.  We geven wel groepstarief (7 EUR ipv 12 EUR) aan de houders van een lerarenkaart.
Op andere dagen (buiten 15 en 16 augustus) is er gratis toegang en wordt groepstarief betaald indien de mensen een treinrit wensen te maken.

Mogen kinderen gratis binnen?

Kinderen jonger dan 6 mogen gratis binnen.

Vanaf wanneer geldt een gezinsticket?

Vanaf twee volwassenen en twee (in principe tot max drie) kinderen van 6 tot 11 jaar die allen onder hetzelfde dak wonen, hebt u recht op een gezinsticket. Daardoor ontstaat er een reductie van 4 tot 11 EUR. op de totaalprijs. Gezinnen met kinderen van 12 jaar of ouder krijgen geen gezinsticket meer.

Kan ik met Bancontact of Creditcard betalen?

Sinds 2016 is het mogelijk met Bancontact, Maestro, Visa en Mastercard te betalen aan de kassa.

Is het Stoomcentrum vzw kindvriendelijk?

Kinderen jonger dan 6 komen er gratis in, jongeren tot 12 krijgen korting. En er zijn de vijf sinterklaastreinen. De vrijwilligers zullen er sowieso alles aan doen om het voor de kinderen boeiend en leuk te maken.

Hoe toegankelijk zijn stoom- en dieseltrein voor minder mobiele bezoekers?

Doordat stoomtrein en dieselstel historische vervoermiddelen zijn, zijn zij slechts beperkt toegankelijk voor minder mobiele bezoekers. Voorwaarde is dat de persoon tijdelijk uit de rolstoel kan om in de trein plaats te nemen. Uiteraard kunnen rolstoelen, kinderwagens en dergelijke mee worden vervoerd.Via de dienstingang (rolbareel) is het museum echter zonder één trap te bereiken. U krijgt steeds alle hulp van de vrijwilligers van dienst.

Kan ik mijn rolwagentje op de trein meenemen?

Dat kan, mits het wagentje dichtgevouwd kan worden.

Mag de hond ook mee?

Ja. De eigenaar dient ten allen tijde ervoor te zorgen dat het dier aan de leiband wordt gehouden, niet op de zitbanken plaatsneemt en, als het voor de veiligheid genoodzaakt is, een muilkorf aan te brengen.

Kan ik enkel voor smalspoor kiezen?

Jawel. U vermeldt dat bij het binnenkomen aan de kassa en krijgt hiervoor het gereduceerde tarief.

Is er stoomtractie op het smalspoor?

Helaas nee, enkel op het Stoomfestival in mei. De reguliere dienst verzorgt het smalspoor enkel met dieseltractie.

Kan ik enkel voor normaalspoor kiezen?

Uiteraard, al betaalt u in dit geval sowieso een all-in ticket dat u toelaat ook extra voor smalspoor te kiezen.

Ik ben dieselfanaat. Zijn er ook dieselritten op het normaalspoor?

Jawel. Naast de stoomtreinen op zon- en feestdagen verzorgen onze twee motorstellen op die dagen eveneens enkele passagierritten. Tijdens juli en augustus wordt op woensdag en vrijdag uitsluitend met diesel gereden.

Veiligheid, milieu en diversen

Is het Stoomcentrum eigenaar van deze museumlijn?

Nee. Het Stoomcentrum vzw huurt deze spoorlijn van Infrabel en exploiteert deze museumlijn in eigen beheer.

Krijgen jullie subsidies?

Onze basisinkomsten komen van de bezoekers en de rijactiviteiten. Sinds enkele recente jaren echter werden diverse subsidiedossiers gunstig opgevolgd en kan het Stoomcentrum grotere projecten aan.

Wie staat in voor de veiligheid en het onderhoud van de spoorlijn en het rollend materieel?

De spoorlijn zelf wordt jaarlijks door Infrabel gekeurd. Het Stoomcentrum dient dan alle opmerkingen weg te werken door eigen onderhoudswerken. Het rollend materieel wordt door onze op dat terrein deskundige vrijwilligers gekeurd, tenzij er homologatie voor het gehele Belgische net vereist is. Dan wordt verplicht een officiële keurder van Infrabel uitgenodigd. De stoommachines zelf worden door AIB-Vinçotte gekeurd.

Wie is eigenaar van het rollend materieel?

Het Stoomcentrum zelf of privé personen die soms ook vrijwilliger bij ons zijn.

Wordt het Stoomcentrum hierin van hogerhand gevolgd en gekeurd?

Infrabel kijkt mee als er homologatie vereist is om het Belgische net op te gaan. Eigen vrijwilligers die beroepshalve deze materie kennen staan intern in voor onderhoud en keuring als het materieel op de museumlijn blijft.

Kregen de medewerkers een specifieke opleiding?

Vrijwilligers die in het beroepsleven met deze materie in aanraking komen of vergelijkbare ervaring hebben mogen vrijwilligers Stoomcentrum vzw opleiden.

Hebben ook de spoorvoertuigen van het Stoomcentrum voorrang in het verkeer?

Alle spoorvoertuigen hebben voorrang op het wegverkeer, ook die van het Stoomcentrum.

Ik negeer de rode knipperlichten en de bellen aan de overwegen van het Stoomcentrum vzw. want ik zie jullie traag rijdende trein op deze toch niet meer in gewone exploitatie zijnde lijn toch van ver aankomen. Ben ik in overtreding?

Ja. Dit is zelfs een verkeersovertreding van de zwaarste soort. De procureur beveelt onmiddellijke intrekking van uw rijbewijs en legt rijverbod op als u door een bevoegd persoon wordt betrapt. Daarnaast moet rekening worden gehouden dat een trein grote inertie heeft en veel meters nodig heeft om een noodstop uit te voeren. U haalt het dus nooit tegenover een trein.

Ik zag dat het witte knipperlicht aan sommige overwegen weggenomen werd. Wat betekent dat voor de weggebruiker?

Als er geen wit knipperlicht aanwezig is betekent dit dat elke weggebruiker voor de overweg sowieso moet stoppen en dat de overweg steeds met de nodige omzichtigheid moet worden overgestoken. Er is in de meeste gevallen tevens een geschilderde witte dwarsstreep op de weg geschilderd. Er kan altijd treinverkeer zijn, zelfs zonder rode lichten of bellen. U bent dus, als automobilist steeds op uw hoede! Is het wit knipperlicht wel aanwezig dan is de overweg veilig voor autoverkeer.

Wat doet het Stoomcentrum vzw om het milieu en de onmiddellijke omgeving te sparen?

De steenkool is van de “gewassen” en dus duurdere soort, wat betekent dat er heel weinig roet wordt geproduceerd bij het rijden. Ook wordt rekening gehouden met de windrichting bij het opstoken om de buurt zoveel mogelijk te ontlasten. Diesels worden zo vlug mogelijk stilgelegd, tenzij de motor nodig is voor de dienst (stroomopwekking, drukopbouw, testritten). Het toeteren en fluiten wordt tot een minimum herleid, maar in sommige gevallen is het voor de veiligheid zelfs wettelijk verplicht de fluit of de claxons te gebruiken.

Heeft het Stoomcentrum vzw een VLAREM-vergunning?

Ja. Het Stoomcentrum heeft alle nodige vergunningen en is helemaal conform de milieuwet.

Vrijwilligers en fund raising

Kan ik vrijwilliger-medewerker worden?

Jawel. Je kan je online aanmelden via “Vrijwilligers“. Na evaluatie van de aanvraag en eventueel een gesprek met een bestuurslid kan groen licht worden gegeven.
Het bestuur kan statutair beschermd een lidmaatschap weigeren of ongedaan maken als die daar gegronde redenen voor heeft.

Moet ik voorkennis hebben om vrijwilliger-medewerker te worden?

Niet nodig. Je leert alles ter plaatse door ervaren vrijwilligers. Maar elke voorkennis is welkom, op welk terrein dan ook.

Wat wordt van mij als vrijwilliger-medewerker verwacht?

Een brede interesse, een gezond enthousiasme, teamgeest hebben, sociaal zijn en bereid zijn alle facetten van de hobby te beleven, ook “onderaan de ladder”. U komt minstens 12 keer per jaar werken.

Kan ik onmiddellijk exploitatie doen en voertuigen besturen?

Nee. Iedereen begint met andere dan rijdende exploitatietaken. Gaandeweg wordt u door het bestuur geëvalueerd en zij beslissen hoe het verder verloopt.

Moet ik lidgeld betalen?

Ja. Het lidgeld bedraagt vanaf 2011 €50 (€25 voor een 2e lid onder hetzelfde dak). Studenten tot 26 jaar betalen op vertoon van geldige studentenkaart € 40. U ondertekent tevens de “Vrijwilligersnota”.

Ben ik verzekerd tegen ongevallen ter plaatse, maar ook in het verkeer van en naar het Stoomcentrum vzw?

Ja, u bent verzekerd voor het traject op de weg van en naar huis via de kortste weg en op het spoorwegterrein zelf als het lidgeld werd betaald en de vrijwillgersnota werd ondertekend. Bij ongeval dient u onverwijld de voorzitter of de secretaris-beheerder te verwittigen.

Kan ik een vergoeding krijgen voor gedane prestaties?

Nee, tenzij het bestuur daar na onderlinge afspraak anders over beslist. Voor terugbetalingen van aankopen die rechtstreeks met het vrijwilligerswerk te maken hebben zal eerst een bestelbon moeten worden opgemaakt.

Kan ik (project)sponsor worden?

Dat kan altijd. Neem hiervoor contact op met de voorzitter. Hij zal u graag te woord staan.

Kan ik een bijdrage leveren voor jullie fund raising?

Ja dat mag u altijd. We zullen u dankbaar zijn. Lees hierover op “Fund raising”.

Is mijn bijdrage fiscaal aftrekbaar en krijg ik daarvoor een geldig fiscaal attest?

Ja. Zo recupereert u bijna de helft van uw gift. Sinds 2011 bedraagt het minimum bedrag om hiervoor in aanmerking te komen €40.

Kan ik steunend lid van het Stoomcentrum vzw worden?

Dat kan altijd en ook dat wordt in dank aanvaard. U hoeft dan evenwel niet te komen werken.

Kan ik het Stoomcenrum vzw een schenking of een legaat doen?

Ja. U kan elke vzw een legaat of een schenking doen. Neem contact op met de voorzitter via “contact”