Stoomcentrum vzw  

Maldegem  

Uw eigen spoorlijn_______




 
 
 
 Al van
fund raising
gehoord?

U droomt van een eigen stukje spoorlijn?

En dan nog van een museumlijn
uit 1862?
Lijn 58M verdient alle steun!

De exploitatie van een toeristische spoorlijn is een hele opgave.
Locomotieven, rijtuigen, gebouwen, wegenis, signalisatie...het moet allemaal de nodige aandacht krijgen.

Maar het allerbelangrijkste is de spoorweginfrastructuur die tot elke prijs in stand moet worden gehouden.

Dit is echter voor het Stoomcentrum-Maldegem alleen een (te) zware opgave. Door gebrek aan financiële middelen was de helft van spoorlijn 58M (traject Balgerhoeke - Eeklo) 6 jaar lang gesloten voor toeristische uitbating.

Eén van de grootste problemen vormt immers het algemeen intensieve onderhoud van de spoorlijn.

Tweejaarlijks formuleert de NMBS (nog steeds eigenaar van het traject dat het Stoomcentrum afhuurt) een hele stapel opmerkingen.

De ervaring leert dat het Stoomcentrum met eigen inzet en middelen op basis van de verslagen de toelating van 20km/h op de lijn Maldegem - Eeklo kan blijven behouden door de werken stipt uit te voeren.

Werk1

De sectie Balgerhoeke - Eeklo is nu, mede dank aan fund raising sinds 1 mei 2007 opnieuw voor toeristische uitbating berijdbaar.

Tussen Eeklo-station en overweg 1 voerde het Stoomcentrum zelf enkele werken uit. De slechtste 900m van het traject werden door aannemer Strukton Railinfra heraangelegd.

werk2

Maar er was nog de overige 3 kilometer waar nog heel wat werken moesten worden uitgevoerd:
  • tussen Balgerhoeke en de ring rond Eeklo (R43) werden nog grote hoeveelheden dwarsliggers vervangen
  • de tot op de draad versleten lijnstukken van 40kg/m zijn bijna honderd jaar oud en werden door 50kg-vervangen. 
Grote werken door aannemers zitten er wegens het prijskaartje zonder fund raising niet in en met eigen inzet kon er niet snel genoeg gevorderd worden om snel toeristisch verkeer naar Eeklo te kunnen inleggen.

Er is trouwens nog veel ander werk dat ook niet kan blijven liggen:
  • herschilderen rijtuigen en tractiematerieel
  • restauratie stoomloc Fred (normaalspoor)
  • restauratie stoomloc Bébert (normaalspoor)
Er werd reeds beroep gedaan op de gulle financiële bijdrage van alle vrijwillige medewerkers, die tevens sinds jaar en dag al hun vrije tijd besteden om het Stoomcentrum draaiende te houden


Dit is uw kans!  

Help ons deze lijn tot een juweel van de Belgische spoorweggeschiedenis te maken.
Hoe?  Twee mogelijkheden. Heel eenvoudig:

-1 : Kleine bijdrage:
  • U stort een gift van minimum € 40 (fiskaal aftrekbaar)
-2: Grote bijdrage: wil of kan u op regelmatige basis bijdragen leveren, dat kan ook!
  • U stort ofwel maandelijks minimum € 25 
  • of u doet een eenmalige storting van minimum € 300 ten laatste op 15 januari van elk jaar.

Wat krijgt U van ons:
  • Een fiscaal attest van ‘Herita’
    ter waarde van uw gift op jaarbasis, bij uw inkomstenbelasting te voegen.  Zo recupereert u zowat de helft van dat bedrag terug.  Meer info: klik hier
  • Tweejaarlijkse informatie over de vooruitgang der werken en giften
U kunt uw maandelijkse of eenmalige gift overschrijven op:

HERITA
Stoomcentrum Maldegem
Oude beurs 27 2000 Antwerpen
Europees bankrekeningnummer :

IBAN
: BE70 7450 0823 0925
BIC: KREDBEBB

met als vermelding: museumspoorlijn 58 en uw nationaal registernummer

(lees ook onderstaande paragraaf Art1 §2)
Art1 §2 - Voor giften op dit rekeningnummer ontvangt u - vanaf € 40 per kalenderjaar - een fiscaal attest. Een gift is onvoorwaardelijk en mag onder geen beding aan een tegenprestatie gekoppeld worden.

Meer info  info@stoomcentrum.be